PI4ZOD

Clubstation van de VERON
afdeling A11 – Zuidoost-Drenthe

Wekelijks RTTY bulletin met nieuws en wetenswaardigheden uit de regio en daarbuiten.

Elke woensdag om 19:30 op 145.300MHz
45.45 Baud – 170 Hz Shift (1275/1445)

Redactie: Albert – PA0ABE
Tel: 0591-614579
Kopij formulier
E-mail: pa0abe@veron.nl

Website: a11.veron.nl

RTTY bulletin 2018 – week 45

Woensdag 7 november 2018 19.30 uur

AGENDA

Iedere woensdag:

  • 19.30 uur, RTTY-bulletin op 145.300 MHz.
  • 20.30 uur Z.O.D.ronde op 145.625 MHz, via de repeater PI3ZOD

Vrijdag’s:

  • Hobby-avond, Sagittarius

Vrijdag 16 november:

  • Snertjacht

Weekend 24/25 november:

  • CQWW DX CW contest

SNERTJACHT

Zoals uit de agenda blijkt zal op vrijdag zestien november onze jaarlijkse snertjacht plaatsvinden. Dit is een jacht op twee meter, met kleine zendertjes met een rijkweidte van enige honderd meters, die rond Sagittarius in de bossen zijn geplaatst.
We starten om zeven uur en de zenders blijven tot half tien in de lucht, waarna we aan de snert beginnen. Het kan zijn dat de snert reeds eerder opgediend wordt als alle jagers binnen zijn.
We hopen dat Sip, PD4SN, weer een pan met lekkere snert zal bereiden en ook het roggebrood met spek zal er wel in gaan.
Ben je niet zo goed in het jagen, dan kun je op de geur van de snert de juiste richting zoeken.

Albert, PA0ABE

ANTENNES

In ‘Radcom’ van augustus staat een interessant artikel over dipolen en beams. Het gaat hier om de juiste aansturing. Wij gebruiken normaal gesproken een coaxiale kabel voor de voeding en die is a-symmetrisch, terwijl de antenne meestal symmetrisch is uitgevoerd.
De impedantie is meestal wel OK, maar door de aansluiting van de coaxkabel op de antenne gaat er toch iets fout en dat is te merken aan het stralingsdiagram van de antenne.
De antenne kan door deze fout ‘scheel’ worden. Dat is te voorkomen door een systeem te gebruiken waardoor de verschillende onderdelen op elkaar goed worden aangesloten. Dat kan natuurlijk een balanstrafo zijn, maar ook een ander systeem om eventuele stromen op de buitenkant van de coaxkabel te verhinderen.
Met foto’s en beelden van stralingsdiagrammen laat de auteur zien Hoe de zaak beïnvloed wordt.
Tevens laat hij zien hoe je een smoorspoel in de kabel kunt maken.

Albert, PA0ABE

555

In ‘CQ_DL’ vinden we een verhaal over de 555. Hierin vertelt Frank, DL7VFS, wat je er allemaal mee kunt. Zo staat er een ontwerp voor een morse-oefenapparaat, maar ook een alcoholtester en tevens een blokgolf-generator. Dat zijn een paar mogelijkheden van dit redelijk bekende IC.
En dan ook nog een elektriseerapparaat, wat door middel van trafo de opgewekte signalen naar een hogere spanning omzet, wat voor dieven die er mee in aanraking komt toch onaangename gevolgen kan hebben. Door middel van een paar weerstanden en condensatoren laat je IC doen wat jij wilt. Zo kun je door een samenstelling van de weerstanden en condensatoren de toonhoogte van de morse-generator instellen.
Een ander gebruik van dit IC is een timer. Bijvoorbeeld om de tijd in te stellen bij het etsen van printjes. Er staan schema’s bij en zelfs een bedradingsvoorbeeld.
Kortom het is een IC wat veel kan en als je de luiste onderdelen er aan hangt doet wat je wilt.

Albert, PA0ABE

HOBBY-AVONDEN..

De zelfbouwavonden houden we in principe op elke vrijdagavond, met uitzondering van de vrijdagen waarop we een afdelingsbijeenkomst hebben.
Tegen zeven uur is de koffie klaar en dan beginnen we met het knutselen, repareren en/of afregelen in het clubgebouw Sagittarius.
Er zijn altijd wel enkele OM’s aanwezig die een handje kunnen helpen en er is test- en meetapparatuur aanwezig.

=====================================================================

Op de hobby-avonden is er gebleken dat er belangstelling is voor een mini cursus in Arduino.
Freddy en Berend, PD1BK, hebben de handen ineen geslagen en zijn begonnen om een kleine cursus te schrijven zodat leden die daarin geïnteresseerd zijn ervaring kunnen opdoen.
Om hieraan mee te kunnen doen dien je te beschikken over een laptop win xp, 7 en hoger, ook een Arduino uno is van groot belang.
De Arduino’s bestellen voor iedereen is misschien niet nodig. Heb je zelf al een Arduino en een breadboard? Dan kun je zo aanschuiven.
Op onze website staat verdere info over dit project.

=== Op vrijdag 9 november begint de minicursus in Sagittarius ===

======================================================================

Een gedeelte van de bezoekers zal slechts zitten discussiëren onder het genot van een kop koffie en dat is ook een van de doelen van deze avonden, want ook de sociale contacten moeten we onderhouden.
We zien je graag op deze avonden!

Albert, PA0ABE