PI4ZOD

Clubstation van de VERON
afdeling A11 – Zuidoost-Drenthe

Wekelijks RTTY bulletin met nieuws en wetenswaardigheden uit de regio en daarbuiten.

Elke woensdag om 19:30 op 145.300MHz
45.45 Baud – 170 Hz Shift (1275/1445)

Redactie: Albert – PA0ABE
Tel: 0591-614579
Kopij formulier
E-mail: pa0abe@veron.nl

Website: a11.veron.nl

RTTY bulletin 2018 – week 51

Woensdag 19 december 2018 19.30 uur
————————————————

AGENDA

Iedere woensdag:

  • 19.30 uur, RTTY-bulletin op 145.300 MHz
  • 20.30 uur Z.O.D.ronde op 145.625 MHz, via de repeater PI3ZOD

Vrijdag’s:

  • Hobby-avond, Sagittarius

Vrijdag 4 januari:

  • Jaarvergadering

Zondag 13 januari:

  • Kinderknutselmiddag, Sagittarius

Vrijdag 1 februari:

  • Jota en scouting door Paul, PA5UL

ZODX CHALLENGE 2019

De Challenge van januari 2018 liet een mooi resultaat zien. Vanuit onze afdeling werd er leuke DX gewerkt op de verschillende HF banden. De hoge scores van Jos PA7KYen Willem PD0EBS leverden beide heren een mooie plakkette op.
Op 1 januari gaat de volgende ZODX Challenge van start.
Het zal dit jaar een misschien wel grotere uitdaging worden. We bevinden ons de komende maanden namelijk echt in het diepe dal van de huidige zonnevlekkencyclus. Toch is er, met name op 40m 30m en 20m, leuke DX te werken.

Spelregels.

De spelregels zijn t.o.v. 2018 iets aangepast en luiden als volgt:

  • Start 1 januari 2019 00:00 GMT
  • Eind 31 januari 2019 24:00 GMT

In de ZODX Challenge gaat het om de totaal gewerkte DXCC entities. Een gewerkt land telt maar één keer, ongeacht band of mode. hoogte van de score. Een QSL of andere bevestiging is niet nodig.
Een uittreksel van het log is voldoende.

Er zijn net als vorig jaar twee categorieën: F en N

Alle banden volgens de machtigingsvoorwaarden mogen worden gebruikt.

De volgende modes tellen mee voor de Challenge:

  • SSB, CW en RTTY

Graag een uittreksel van het log in sturen voor 15 Februari 2019 aan;

martin.pa4wm@gmail.com

De meeste logbook programma’s hebben de mogelijkheid een adif bestand te maken. Ook van één maand bijvoorbeeld. Adif heeft de voorkeur, maar ook handgeschreven logs zijn welkom.
Naast de individuele score is het net als vorig jaar interessant om te zien hoeveel landen er van uit onze afdeling zijn gewerkt. Ook logs met een paar QSO’s zijn dus meer dan welkom om een mooi overzicht te maken.

Veel plezier en goede DX gewenst.

Martin – PA4WM

DC RX

Het is niet nieuw, maar wel interessant wat Andy, G3PKW schrijft in het artikel over directe conversie ontvangers in ‘Practical Wireless’. Bovendien haalt hij een paar leuke dingen voor het voetlicht. Hij heeft een ontvanger gebouwd met als hart de NE612 en een LM386 als eindversterker. Omdat hij vond dat de ingebouwde oscillator te veel harmonischen produceert, heeft ie een aparate oscillator met een FET gemaakt en die gebruikt.
Om de spanning voor de oscillator te stabiliseren gebruikt hij een viertal 1N4148 diodes in serie met een LED en zodoende heeft ie een goede stabiele spanning van ongeveer vier volt en tegelijkertijd een ‘aan’ indicatie door de LED.
De ingang van de ontvanger kan van een afgestemde kring worden voorzien en op deze manier kan de ontvanger, mits ook de oscillator wordt aangepast, op elke frequentie worden gebruikt.
De LM 386 wordt symmetrisch vanuit de NE612 aangestuurd en zo hoort het ook, ondanks dat veel ontwerpers die mooie symmetrische mogelijkheid niet gebruiken.
Door de lage consumptie van het geheel is het goed te voeden door middel van een negen volts batterij.
Het complete schema voltooit het verhaal, wat een mooi ontwerp voor een regenachtige zondagmiddag is.
Het gescande schema zit zoals gewoonlijk in mijn archief.

Albert, PA0ABE

Regeneratieve RX

In ‘Pracical Wireless’ van oktober vinden we ook een verhandeling over regeneratieve ontvangers. Zowel directe conversie- als ook de regeneratieve ontvangers trekken altijd mijn belangstelling vanwege de eenvoud. (Eenvoud betekent niet altijd makkelijk om na te bouwen).
In dit artikel vertelt David, G0FDV hierover en hij daagt de lezer uit om een regeneratieve ontvanger te bouwen en geeft hier aanwijzingen voor en geeft tevens wat tekeningen van schema’s.
Ook het schema van een LF-eindversterker voor dit soort ontvangers ontbreekt niet. Dat is een versterkertje met drie transistoren en een uitgang met een beetje vreemde impedantie. Maar dat kun je natuurlijk met enige fantasie wel aan je eigen hoofdtelefoon of luidspreker aanpassen.
Het eenvoudigste ontwerp voor de ontvanger is er eentje met slechts 1 transistor, die teruggekoppeld wordt. Ik zou er een HF-versterker voor zetten in verband met de uitstraling van de oscillator.
Zo’n regeneratieve ontvanger is eigenlijk een oscillator., die om AM te ontvanger tegen het oscilleren aan gezet wordt en om CW en SSB te ontvangen aan het oscilleren gemaakt wordt en als daar dan een (meestal flinke) antenne aan zit heb je dus een zender en volgens onze overheid is dat niet toegestaan…
Ook dit is mooi bouwwerk voor de winteravonden.

Albert, PA0ABE

HOBBY-AVONDEN..

De zelfbouwavonden houden we in principe op elke vrijdagavond, met uitzondering van de vrijdagen waarop we een afdelingsbijeenkomst hebben.
Tegen zeven uur is de koffie klaar en dan beginnen we met het knutselen, repareren en/of afregelen in het clubgebouw Sagittarius.
Er zijn altijd wel enkele OM’s aanwezig die een handje kunnen helpen en er is test- en meetapparatuur aanwezig.

=== Vrijdag 21 december is er weer een hobby-avond ===

Een gedeelte van de bezoekers zal slechts zitten discussiëren onder het genot van een kop koffie en dat is ook een van de doelen van deze avonden, want ook de sociale contacten moeten we onderhouden.
We zien je graag op deze avonden!

Albert, PA0ABE