Een “Slimme” kWh meter

Storing

Zoals velen van jullie heb ook ik erg veel last van lokale storing op de HF banden en de tendens is dat het steeds erger wordt. Bij mij was er al een hele tijd sprake van een breedbandige ruis (S6-7 met de voorversterker uit) die t/m 20 meter  ging en daarboven geleidelijk afnam. Ik maakte zelf gebruik van 42m deltaloop verticaal gevoed.

Lokale storing is  meestal verticaal gepolariseerd en daarom besloot ik tot het maken van een soort G5RV, horizontaal tussen de nok van mijn huis en de antennemast. Nadat deze antenne gemonteerd was bleek  de storing minstens net zo erg als met de deltaloop.
Toen toch maar eens met de FT817 met batterijen  en een kleine loopantenne gezocht naar de storingsbron. Steeds vaker kreeg ik het vermoeden dat het bij mij zelf vandaan kwam.

Toen een voor een de elektra groepen uitgeschakeld, en zie daar, bij de laatste groep werd het een stuk minder maar was het nog niet weg. Ook de ontvanger boven (op accu ) bleef ruisen. Mijn 817 in de buurt van de kWh-meter liet een behoorlijke ruistoename horen.
Toen heb ik rigoureus het zegel doorgeknipt en de hoofdzekering eruit gedraaid. De storing was weg…..

Zonnepanelen

Had een jaar eerder zonnepanelen op het dak laten monteren met gelijktijdig het vervangen van de kWh meter door een slimme meter , een Iskra ME382. Heb toen gecontroleerd of de panelen (omvormer) storing afgaven. Dat was niet zo.
Heb toen in eerste instantie contact gezocht met energieleverancier Essent  maar die verwezen me door naar de netbeheerder Enexis die gaan daar blijkbaar over.

Klacht

Heb daar een klacht ingediend en heb later ook nog telefonisch contact gehad met een  helpdesk medewerkster.
Je komt er geen steek verder mee, want het last hebben van radiostoring is geen standaard probleem en daar is ook geen standaard oplossing voor.
Heb de storing ook gemeld bij het Agentschap Telecom, maar daar werd de storing uiteindelijk niet in behandeling genomen omdat er een eerdere klacht over deze meter was geweest in Amsterdam. Daar is toen een meting gedaan en de storing viel binnen de norm. Ook is bij een onafhankelijk meetinstituut een exemplaar van deze meter op de testbank geweest met als resultaat dat ook hier de storingsnorm niet werd overschreden. Ook nog telefonisch contact gehad met de helpdesk van AT. Alsof je tegen een muur praat. Er is geen enkel begrip voor jouw probleem, er is ook geen sprake van storing maar van “hinder” en dat heb je maar te accepteren volgens de telecom medewerker.

Ontkoppelen

Ook nog geprobeerd op aanraden van Jurrien PAØJSE de storing te ontkoppelen d.m.v. grote ferrietkernen FT240-31. Dit is na de meter wel te doen maar voor de meter lastig omdat je daar weinig ruimte hebt en bovendien het zegel moet doorknippen.

Slimme meter

Intussen had ik van Evert jr gehoord dat hij bij de renovatie van zijn woning ook een nieuwe slimme meter gemonteerd had gekregen  (een Landis & Gyr E350). Ben toen bij hem thuis geweest om met mijn FT817 te luisteren of deze meter ook stoort. Deze meter stoort ook maar in veel mindere mate, maar het belangrijkste was dat de storing de bedrading niet in gaat dus niet via een soort antenne wordt  uitgezonden zoals bij mij wel het geval was.
Na heel wat heen en weer gebel en ge-e-maild werd door Enexis besloten een “prioriteitsplaatsing” in gang te zetten. Ook een standaard oplossing. Dit houdt in dat de meter vervangen wordt. Er wordt dan een contractant gezocht. In mijn geval de Energiewacht.
Dit houdt in dat de monteur die meter neemt die hij toevallig in zijn auto heeft liggen. Je weet dus niet wat je krijgt.

Energiewacht

Kwam toen telefonisch in contact met een Energiewacht monteur die begreep waar ik het over had. Heb hem gevraagd om de meter te vervangen voor een Landis & Gyr E350.
Hij zei dat ze vroeger altijd de Landis & Gyr als standaard gebruikten maar dat ze nu de Kaifa meter monteren en dat hij z’n best zou doen om bij z’n collega’s te vragen of zij nog een Landes & Gyr  in hun busje hadden liggen.
En dat is gelukt, 7 juli is mijn meter vervangen door een Landis & Gyr E350  en dat was tevens de eerste dag dat ik weer met plezier naar de HF banden heb kunnen luisteren.

Hulde aan de Energiewacht want zij zijn de enigen die echt hun best gedaan hebben mijn probleem op te lossen.
Maar ik heb ook gewoon geluk gehad dat de Energiewacht erg meewerkte en dat ze nog een meter hadden liggen.

Enexis heeft hun probleem gewoon afgeschoven op een derde partij. En van het Agentschap Telecom hoef je dus ook niet al te veel te verwachten.
Zorg dus dat als je meter vervangen word je van te voren weet wat er gemonteerd wordt en dat je in ieder geval geen Iskra meter krijgt want dat is EMC technisch gewoon rommel.

Nu alleen nog de rest van de storingsbronnen, maar die zijn er gelukkig niet altijd.

Jos – PA7KY